لباس ورزشی در چند سال اخیر کاربرد جدیدی پیدا کرده و دیگر تنها در زمین و سالنهای ورزش بر تن افراد دیده نمیشود. امروزه بسیاری از افراد و به خصوص آقایان، از پوشاک ورزشی در استایل روزانه و حتی کاری خود استفاده میکنند و هویت لباس ورزشی را دچار تغییر و تحول کردهاند. در بسیاری از ملاقاتهای کاری، آیتمهایی مثل کتانی و هودی بر تن اشخاص دیده میشوند و راحتی به اصل اول خوشتیپی تبدیل شده است.
برای موفقیت در صنعت پوشاک ورزشی، عوامل بسیاری تأثیرگذارند؛ عواملی همچون کیفیت، دوام، راحتی و قیمت. جدای از این فاکتورهای همیشگی، امروزه انتخاب سفیر برند و همکاری با ورزشکاران و برندهای فشن هم به محبوبیت برندهای لباس ورزشی میافزاید.
در ادامهی این مطلب از مجلهی دیجی استایل، نگاهی میکنیم به بهترین برندهای لباس ورزشی و علل موفقیت آنها.
۱. نایک
بدون شک در دنیای محصولات ورزشی، برندی شناخته شدهتر از نایک به یادمان نمیآید. نایک به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندههای پوشاک و کفش ورزشی به شمار میرود که این موضوع را مدیون سالها بازاریابی هوشمندانه، طراحی فوقالعاده و نوآوریهای متعدد است.
برند نایک یکی از بهترین نمونههای برندینگ در دنیای بیزینس هم به شمار میرود و در طی سالیان هویتی را برای خود ساخته است که باعث جذب وفاداری مشتریان بسیاری شده است. یکی از شعارهای این برند «ورزش برای همه» است و اقدامات نایک در این راستا توانسته افراد بسیاری را با علایق و سنین مختلف به خود علاقهمند کند.
نایک تا به حال طراحی برخی از مشهورترین کتانیهای طول تاریخ را به عهده داشته و با کتانیهایی مثل ایر جردن و ایر مکس، تا همیشه نام خود را در تاریخ کتانی ثبت کرده است. تأثیر کتانیهای نایک در فرهنگ هیپ-هاپ، رقص و فشن خیابانی هم مشاهده میشوند که همگی قدرت این برند را ثابت میکنند.
۲. آدیداس
نام دیگری که همیشه در دنیای پوشاک ورزشی به گوش میخورد و رقابتی همیشگی با نایک داشته، آدیداس است. برند آلمانی آدیداس از سال ۱۹۴۹ تا به حال نوآوریهای بسیاری در زمینهی پوشاک ورزشی داشته و با تکنولوژیها و مواد جدید در راه پایداری قدم گذاشته است.
اگر بخواهیم به تأثیر برندهای پوشاک ورزشی در فرهنگ موسیقی نگاه کنیم، آدیداس برندی است که در صدر جدول قرار میگیرد. همکاری آدیداس با خوانندهها، گروههای موسیقی و برندهای فشن لاکچری، در موفقیتش میان اهالی صنعت موسیقی بیدلیل نبوده است. محصولات آدیداس در دستهی فشن خیابانی هم قرار میگیرند و جدای از ورزش، در استایل روزمره و خیابانی هم جای دارند.
بسیاری از کتانیهای آدیداس مثل استن اسمیت و سوپراستار، از محبوبترین کتانیهای تاریخ به حساب میآیند و در میان سلبریتیها هم محبوبیت خاصی دارند. خط تولیدهای مختلف آدیداس هم از جمله اوریجینالز، پرفورمنس و نئو، به جذب مخاطب از شاخههای مختلف کمک کردهاند.
۳. پوما
اختلاف خانوادگی میان دو برادر، باعث شد که دو برند پوما و آدیداس شکل بگیرند. آدولف و رودولف داسلر به همراه هم برندی را راه اندازی کردند که در نهایت به خاطر اختلافات به دو بخش تقسیم شد. با این که آدیداس به مراتب از پوما به موفقیت بیشتری دست یافته است، پوما هم با استایل وینتیج خود توانسته جایگاه ویژهای را در صنعت پوشاک ورزشی کسب کند.
برند پوما در چند سال اخیر تمرکز خود را روی کتانیهای جذاب گذاشته و با همکاری با ریحانا و برند فنتی، نسل جوان را به دستهی مشتریان خود بازگردانده است. کتانیهای لژدار پوما که با همکاری ریحانا طراحی شده بودند، به یکی از محبوبترین کتانیهای چند سال اخیر تبدیل شدند و در استایلهای خیابانی هفتههای فشن دیده شدند.
پوما با محصولاتش ورزشهای بسیاری را پوشش میدهد و میتوان برای ورزشهایی همچون گلف، بسکتبال، فوتبال، یوگا و ورزشهای موتوری سراغ این برند آلمانی رفت.
۴. نیوبالانس
اگر بخواهیم یک کمپانی را با کفش رانینگ معرفی کنیم، نیوبالانس از بقیهی رقبا پیشی میگیرد. این برند از سال ۱۹۰۶ در بوستون شروع به کار کرد و از همان سال تا الان در میان بهترینهای صنعت پوشاک ورزشی باقی مانده است. تمرکز نیوبالانس کفش و لباس رانینگ است اما محصولاتی از دستههای دیگر هم میتوان در این برند پیدا کرد.
تنیس، بسکتبال، گلف، کریکت و اسکیت بورد از جمله ورزشهایی هستند که محصولات مرتبطشان در نیو بالانس قابل خریداری است. محصولات نیوبالانس برای زنان، مردان و کودکان ارائه میشوند و در دو کشور آمریکا و انگلیس تولید میشوند.
نیوبالانس محصولاتی تولید میکند که در عین زیبایی، عملکرد بسیار خوبی دارند و به همین علت میان ورزشکاران حرفهای و غیرحرفهای محبوبیت بسیاری دارد. پایداری و حفاظت از محیط زیست هم در هویت نیوبالانس حضور دارد و این برند همواره در تلاش است تا از ضرر خود به محیط زیست بکاهد.
۵. آندر آرمور
داستان برند آندر آرمور در سال ۱۹۹۵ و با تولید تیشرتی نوآورانه شروع شد. بنیانگذار این برند در پی پارچهای بود که بتواند در گرمترین شرایط آب و هوایی هم بهترین عملکرد را داشته باشد. پس از پیدا کردن پارچهی مورد نظر و تایید اون توسط بازیکنان فوتبال آمریکایی، آندر آرمور شروع به تولید گسترده کرد و به سرعت در میان ورزشکاران به محبوبیت رسید.
آندر آرمور امروزه به عنوان برندی شناخته میشود که محصولاتش به عملکرد ورزشکاران در شرایط دشوار آب و هوایی کمک میکنند. از جمله قابلیتهای محصولات این برند سریعتر خشک شدن عرق، سبک بودن پارچه و در عین حال ضد آب بودن و همچنین افزایش گردش خون است.
آندر آرمور سالهای بسیاری در ردهی برندهایی همچون نایک قرار میگرفت و با برترین برندهای لباس ورزشی رقابت میکرد، اما در دو سال اخیر و به علت بحران کرونا، با مشکلات مالی روبرو شده و کمی از رقبای خود عقب افتاده است.
۶. لولولمون
برند لولولمون کار خودش را در سال ۱۹۹۸ و با پوشاک مخصوص ورزش یوگا شروع کرد. آرامش و تأثیرات جوانبخش این ورزش در هویت لولولمون جای گرفتند و این برند کلاسهای رایگان یوگا را به صورت آنلاین و حضوری هم در اختیار مشتریانش قرار میدهد. در مرور زمان، لولولمون دست به تولید محصولات رانینگ، دوچرخه سواری و بدنسازی هم زده و دستهی محصولاتش را گسترش داده است. از جمله محصولات این برند میتوان به نیمتنههای ورزشی، تیشرت، شلوارک و مایو اشاره کرد.
لولولمون در چند سال اخیر به علت توجهش به برابری نژادی و جنسیتی، به محبوبیت بسیاری میان جوانان دست یافته و توانسته در دوران بحران کرونا از رقبای خود پیشی بگیرد. لولولمون با ارائهی سایزهای بزرگ و استفاده از مدلهایی با تنوع سایز و نژادی به این محبوبیت دست یافته است.
۷. ریباک
برند ریباک که بخشی از کمپانی آدیداس است، از سال ۱۹۵۸ شروع به تولید کتانی و لباسهای ورزشی کرد، اما در دههی ۸۰ میلادی بود که با طراحی اولین کتانی مخصوص زنان، توانست به شهرت برسد. ریباک از آن زمان تا به حال به عنوان یکی از بهترین برندهای پوشاک ورزشی شناخته میشود و استایل رترو و وینتیج آن باعث جذب مخاطبان بسیاری شده است.
کفشها، محصولات اصلی برند ریباک هستند، اما لباسهای با کیفیت ریباک هم فروش خوبی دارند. ریباک با همکاری با برندها و اشخاص مشهوری همچون مزون مارجلا و کاردیبی، همواره در تلاش است تا در یادها بماند. گرچه با همهی اینها، ریباک در سال ۲۰۲۰ به ورشکستگی نزدیک شد و گروه آدیداس اعلام کرد که قصد دارد این برند را برای فروش بگذارد.